Auke, je werkt al lange tijd bij Lekkerkerker, hoe is dat zo gekomen?
“Mijn vader werkte al bij de organisatie en op een gegeven moment, twaalf jaar geleden, hadden ze iemand nodig die goed uit de voeten kon met computers voor een vakantiebaan. Dat was geen spectaculair werk hoor, gewoon Word-bestandjes omzetten naar Excel en andersom, maar op dat moment was binnen de vestiging in Benschop niemand bedreven in het werken met computers. Zo is het eigenlijk begonnen.
Van daaruit ben ik nooit meer weg gegaan. Het is wel bijzonder, want ik heb zelf een opleiding Dier- en Gezondheidszorg gedaan, wat natuurlijk iets heel anders is dan bijvoorbeeld levensmiddelentechnologie. Ze vroegen me echter om te blijven en dat heb ik toen gedaan vanuit de gedachte dat ik weer weg zou gaan als ik het niet meer leuk zou vinden. Nu zijn we twaalf jaar verder en ben ik verantwoordelijk voor het totale QESH gedeelte binnen de organisatie. Het is in die tijd dan ook nooit gaan vervelen.
Het begon dus met tabelletjes opzetten. Dat betrof de productspecificaties en zodoende kwam ik met kwaliteitszorg in aanraking. Later ben ik ook werkinstructies gaan opstellen en dat soort dingen. Omdat we een klein team waren, heb ik overigens ook gewoon met productie meegelopen op momenten dat dat nodig was. Vanaf 2011 ben ik fulltime met kwaliteit bezig geweest voor de drie productielocaties. In 2014 kwam daar MVO bij en in 2018 veranderde mijn rol naar QESH Manager. In de tussentijd heb ik in Den Bosch nog zuiveltechnologie gedaan en in Wageningen een opleiding microbiologie, want die kennis miste ik”.
Dan heb je een mooie ontwikkeling doorgemaakt in die twaalf jaar. Hoe heeft de organisatie zich in die tijd ontwikkeld?
“Tot 2016 stond Kees Lekkerkerker aan het roer, de oprichter van het bedrijf. In 2016 heeft hij de voedselkant overgedragen aan zijn dochter Mariska Lekkerkerker, waardoor het familiebedrijf overging naar de tweede generatie. Met de komst van Mariska zijn er ook stappen gezet in de manier van organiseren. Kees was echt de ondernemer, Mariska brengt veel structuur. We zijn veel bezig met onze processen en systemen en hoe we deze verder kunnen verbeteren. Daar zitten we nog steeds middenin en dat zal ook wel continu blijven doorgaan.
De ondernemerszin houden we er evengoed in hoor, net als de drive tot innovatie. We willen ook zeker niet verzuipen in systemen, maar de noodzaak om dingen goed vastgelegd te hebben is nu veel groter, waardoor we daar wel in investeren. Dat komt ook omdat we steeds meer aan retail zijn gaan leveren. Inmiddels werken we met veel internationale spelers en die hebben vanzelfsprekend ook hoge verwachtingen. En daar willen en moeten we dus aan voldoen, ook op het gebied van QA.
De organisatie heeft een grote groei doorgemaakt. Wat nu Lekkerkerker Food heet, bestond voorheen uit Kasi Food en Lebo Kaas. Kasi is gegroeid van 15 mensen naar ongeveer 80 medewerkers, vast en flex. En dan hebben we ook nog zo’n 20 man bij Lebo werken. In totaal werken er met de stafdiensten erbij ruim 100 mensen aan de voedselkant. En dan hebben we ook nog de technische kant van het bedrijf, Lekkerker Dairy Food Equipment, dat inmiddels in handen is van de zoon van Kees. Daar werken ook ruim 90 mensen. Zij zijn hier vlakbij gevestigd en hoewel we gescheiden entiteiten zijn, werken we natuurlijk veel samen. Veel van de machines die we hier gebruiken komen bij Dairy Food Equipment vandaan. Dat geeft een voordeel, omdat we snel en flexibel met elkaar kunnen samenwerken en storingen snel kunnen worden verholpen”.
Flinke ontwikkelingen dus. Hoe ziet dat eruit voor de nabije toekomst?
“Ik kan vooral wat vertellen over de ontwikkelingen bij Lekkerkerker Food en daar speelt wel wat moois. Het bedrijf Kasi Food gaat op korte termijn namelijk flink groeien. We produceren hier smeer- en smeltkaas. Dat is veelal private label, maar we produceren ook voor merkleveranciers die hun productie aan ons hebben uitbesteed. Daarnaast leveren we toegepaste kazen aan de industrie. Bijvoorbeeld de kaas voor kaasschnitzels, kaasblokken die door de klant geraspt worden en allerlei kaasvarianten voor de snackindustrie. Tot slot heb je nog de sauzentak, waar we kaassauzen produceren.
Lebo maakt diverse roomkazen. Die worden dan weer bij Kasi vermengd met vruchten en in bepaalde verpakkingen afgevuld.
Waar we eerder ons vooral richtten op het leveren van nicheproducten zijn we ons de laatste jaren meer gaan positioneren als een outsource-supplier. Grote bedrijven laten nu hun producten bij ons maken. Daar zijn wij immers erg goed in; we kunnen hier onze eigen aroma’s maken en hebben de technische flexibiliteit om productieprocessen aan te passen. Als zij zeggen hoe ze het willen hebben, dan kunnen wij het normaliter wel maken. En dat levert ons veel extra werk op.
We verwachten dat in de toekomst er nog meer werk uit de sauzen- en snackindustrie gaat komen en dat gaat hier intern wat veranderingen opleveren. We vullen nu alles af in plastic verpakkingen en daar komt nu ook blik bij. Dat gaan we produceren voor heel Europa en dat komt neer op een paar miljoen blikjes per jaar. Dat levert een omzetgroei op van minimaal 30%.
Als gevolg daarvan starten we dit najaar met een extra productielijn. Die staat al klaar om in gebruik genomen te worden. Ook overwegen we over te stappen naar een tweeploegensysteem om zodoende de productiecapaciteit te verhogen”.
Die flexibiliteit vergt ook wat van jullie mensen. Hoe zou je de cultuur hier omschreven?
“We zijn echt een multicultureel bedrijf. Er werken hier mensen uit Oost-Europa, uit Afrika, uit Noord-Amerika…En natuurlijk uit Nederland. Dat zorgt voor een bont gezelschap. We staan voor open en transparante communicatie en spannen ons in om mensen uit alle lagen van de organisatie te betrekken. Het helpt dat de lijnen kort zijn en mensen makkelijk bij elkaar aan kunnen kloppen.
We vinden het belangrijk dat iedereen zelfstandig zijn werk kan doen en die mogelijkheden willen we ook bieden. Als ik kijk naar mijn eigen afdeling, dan vind ik ontwikkelingsmogelijkheden heel belangrijk. Ik heb mijzelf hier binnen de organisatie middels scholing en ervaring mogen ontwikkelen en die ruimte bied ik anderen ook graag. Dat leidt er ook toe dat je hier best fouten mag maken. Niet alleen maar natuurlijk, maar fouten maken is ook nodig om te leren. De fout maken is op zich dus geen probleem, als je er maar open over bent en ervan leert”.
Je hebt nu een vacature voor een QC Medewerker en een vacature voor een Teamleider QC. Waarom zou een QC-er juist hier aan de slag gaan?
“Er verandert hier altijd ontzettend veel en dat geeft een fijne dynamiek op het gebied van kwaliteit. Er zullen hier altijd innovaties zijn en daar word je ook bij betrokken. Naast je vaste werk ben je dus altijd bezig met projecten. En dat leidt weer tot verbetering en verbreding van je kennis en ervaring.
Het team bestaat uit zowel ervaren als jongere mensen en er heerst een informele sfeer. Ik ben zelf het type leidinggevende dat niet graag als baas gezien wordt. We zijn een team, we doen het samen en ieders rol is belangrijk. We zijn, samen met de mensen die op de vloer lopen, gezamenlijk verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit. In die trant wordt er ook binnen het team met elkaar gecommuniceerd. De vraag ‘hoe gaan we dit samen doen?’ staat centraal.
Dat leidt er ook toe dat ik graag luister naar de meningen van anderen. Natuurlijk gaan we niet oneindig discussiëren, maar ik sta wel open voor andere ideeën. Daarmee komen we verder en het helpt ook bij het creëren van draagvlak. Op die manier is het fijn samenwerken.
Ook zijn er veel doorgroeimogelijkheden. We zien mensen die doorstromen van QC naar QA of doorgroeien naar een leidinggevende rol. Binnen kwaliteit hebben we zoveel verschillende aspecten aan het werk…De één staat graag de hele dag achter bepaalde meetapparatuur, terwijl de ander Food Defense heel boeiend vindt en een derde weer graag bezig is met HACCP. We kijken intern altijd naar de wensen van de medewerkers wanneer zich mogelijkheden voordoen en zijn, zoals ik eerder aangaf, ook genegen opleidingen en cursussen aan te bieden daar waar er nog wat kennis ontbreekt. Je kunt je hier echt ontwikkelen”.
En als we focussen op de vacature van Teamleider QC, een nieuwe rol, wat liggen daar voor uitdagingen?
“Momenteel stuur ik zelf nog direct de QC aan, maar met de uitbreiding die op stapel staat is het belangrijk dat er iemand komt die het werk van QC overziet en met de collega’s zorgt dat het werk voor elkaar komt en overhangende taken oppakt. Hoe we het bij aanvang precies invullen hangt ook een beetje af van het ervaringsniveau van de persoon die instroomt, maar hij of zij zal uiteindelijk de functioneringsgesprekken voeren, de QC medewerkers begeleiden bij hun ontwikkeling, meedenken over verbeteringsmogelijkheden en de dagelijkse zaken regelen. Je werkt daarbij ook gewoon mee. Het is een zelfstandige functie waarbij je dus zelf in de operatie staat en veel op de vloer aanwezig bent.
Je werkt naast met je medewerkers ook veel samen met de teamleiders in productie en met QA. Er gebeurt altijd wat en die zaken los je samen met je collega’s snel op. Maar ook zorg je ervoor dat de doelen op korte en langere termijn gehaald worden. Volgens mij is het een leuke, flexibele functie waarbij je van alle facetten wat meekrijgt en op verschillende niveaus acteert. Omdat daarnaast de organisatie steeds in ontwikkeling is zit er veel afwisseling in het werk”.
Ben je enthousiast over de functie en het bedrijf? Solliciteer dan direct via het formulier hiernaast.
Je kunt ook bellen of appen: 0348-558080 / 06-22093369. We kijken met belangstelling uit naar je reactie!